Starptautiskā tirdzniecība

Ja domājat importēt vai eksportēt, tad šajās vadlīnijās atradīsiet noderīgus padomus un norādījumus.

Mūsu tirdzniecības finansēšanas pakalpojumi Ziemeļvalstīs jau sesto gadu pēc kārtas ir atzīti kā labākie. Mūsu klienti savu vērtējumu sniedza ikgadējā pētījumā TNS SIFO Prospera.

Jūsu uzņēmuma maksājumu, riska un finansējuma pārvaldībai mēs piedāvājam plašu tīklu, kurā darbojas vairāk nekā 1300 ārvalstu korespondentbanku.

Palīdzēsim jūsu biznesam augt!

Sagatavojies importa un eksporta darījumiem

  • Starptautiskās tirdzniecības nepieciešamība

    Pastāv dažādi iemesli, kāpēc uzņēmumi iesaistās starptautiskos tirgos un veic pārrobežu pirkšanas vai pārdošanas darījumus. Iemesls var būt gan vēlme panākt uzņēmuma izaugsmi, pārdodot preces vai pakalpojumus jaunā tirgū, gan starptautisku tehnoloģiju un zināšanu izmantošana, iegādājoties produktus vai pakalpojumus citā valstī.

    Lai gan attīstītas un modernas tehnoloģijas tagad ļauj veikt tirdzniecību starptautiskā mērogā vieglāk nekā jebkad agrāk, tā vēl aizvien ir saistīta ar neskaidrību un riskiem, kas nav raksturīgi iekšējam tirgum. Ņemot vērā to, ka pasaules notikumi nepakļaujas vienkāršai formulai un iesaiste importa vai eksporta pasākumos var sākties nejauši, jūs varat veikt priekšdarbus, lai tam sagatavotos. Šajās vadlīnijās jūs atradīsiet noderīgus padomus, kā to paveikt.

    Vispirms būtu jānoskaidro, kāpēc uzņēmumam būtu jāuzsāk darbība starptautiskā tirgū. Lai iegūtu vairāk informācijas, lasiet tālāk tekstu.

     

  • Importēšanas tipiskie iemesli

    Vispirms mēs aplūkosim iemeslus, kāpēc uzņēmumi izvēlas importēt. Tas var būt saistīts ar cenu un kvalitāti. Uzņēmumi importē, jo vēlas sekojošo:

    • piekļūt precēm, kuras nav pieejamas vietējā tirgū;
    • ieviest vietējā tirgū jaunu tehnoloģiju;
    • iegūt augstas kvalitātes gatavas preces; piekļūt lētākām precēm.

    Tiklīdz jūs esat noskaidrojuši, kāpēc jūsu uzņēmumam ir nepieciešams importēt, ir sagatavots labs pamats procesa organizēšanai.

  • Galvenie eksportēšanas iemesli

    Tipiskie iemesli, kāpēc uzņēmumi izvēlas eksportēt, ir šādi:

    • palielināt ieņēmumus;
    • samazināt atkarību no jau apgūtajiem tirgiem;
    • radīt jaunu pieprasījumu pēc produktiem;
    • izlīdzināt sezonālās peļņas svārstības.

    Protams, var būt arī citi daudz praktiskāki iemesli, piemēram, ārzemju klients, kurš ir uzzinājis par jūsu produktu un vēlas to iegādāties, taču, jebkurā gadījumā, ir ieteicams noskaidrot iemeslus, lai pārliecinātos, ka tie atbilst jūsu uzņēmējdarbības stratēģijai.

  • Kā izvēlēties tirdzniecības partneri?

    Ja pirmais mēģinājums piedāvāt pirkšanas vai pārdošanas darījumu nebeidzas ar importēšanas vai eksportēšanas procesa uzsākšanu, jums ir jānoskaidro, ar kuru uzņēmumu vēl jūs varat veikt tirdzniecības darījumus.

    Varbūt jūsu uzņēmumam jau ir tirdzniecības partneris, tādā gadījumā jūs varat pārdot vai nopirkt vairāk preču. Varbūt jums jāatrod jauni klienti vai piegādātāji. Abos gadījumos rodas vairāki jautājumi — gan par darījumu partnera stabilitāti un uzticamību, gan par iespējamajām ekonomiskajām, politiskajām un kultūras atšķirībām. Jūsu interesējošie jautājumi importa un eksporta gadījumā atšķiras, tāpēc turpmāk mēs tos izskatīsim atsevišķi.

    Ieteicamās un neieteicamās darbības

    Ieteicams:
    • veikt nelielus pirmos darījumus, lai iepazītu savu tirdzniecības partneri;
    • pārbaudīt, vai ir pietiekami iekšējie resursi;
    • ņemt vērā, ka process var būt ilgstošs un laikietilpīgs;
    • apsvērt e-tirdzniecības izmantošanu, ja pārdodat preces starptautiskiem klientiem;
    • iesaistīt plānošanā atbilstošus partnerus, piemēram, aģentus, izplatītājus un bankas.
     Nav ieteicams:
    • nepietiekami novērtēt ar valsti saistīto risku nozīmību;
    • ignorēt atšķirības starp vietējo un ārzemju tirgiem;
    • ignorēt vietējos tirdzniecības nosacījumus, dokumentācijas prasības un juridiskos noteikumus;
    • nepietiekami novērtēt loģistikas plānošanas nozīmību;
    • būt pārmērīgi atkarīgam no viena piegādātāja vai klienta.
  • Ar importēšanu saistītie izaicinājumi

    Sarunās ar uzņēmumiem, kuri importē preces no ārvalstīm, mēs pārliecināmies, ka viņi vispirms uztraucas par to, vai preces tiks piegādātas atbilstoši standartam. To var nodrošināt, ievērojot divus svarīgākos jautājumus. Vispirms jūs varat iegūt informāciju par piegādātāju. 

    Pēc tam obligāti vienojieties par līguma nosacījumiem, kuros ir iekļautas  visas standarta minimālās prasības, un lai jūsu galīgā cenā būtu ietvertas visas izmaksas — ražošanas, iepakošanas un transportēšanas izmaksas, kā arī ievedmuita.

    Otrs ar importēšanu saistītais jautājums vairāk attiecas uz ekonomiku: vai jums ir pietiekami daudz resursu saistību izpildei? Jums ir jābūt pārliecinātam, ka jums pieejamie naudas līdzekļi ļauj jums iekļauties piegādātāja noteiktos maksājuma termiņos.

    Visbeidzot, jāņem vērā arī vispārīgi jautājumi, kurus var dēvēt par zināmajiem nezināmajiem — visi jums labi zināmie procesi var nedarboties, bet jums var nebūt informācijas par procesiem, kuri nav jūsu kontrolē. Tās var būt problēmas, kas saistītas gan ar ražotāja drošības un vides apstākļiem, gan ar atbildību par importēto preču radītajiem zaudējumiem. Šie ir jautājumi, kuri jāņem vērā pirms importēšanas darījumu uzsākšanas.

    Mēs varam palīdzēt jums sasniegt labus rezultātus importēšanas un eksportēšanas jomā
    • Konsultācijas visa procesa gaitā
    • Mūsdienīgi risinājumi

  • Ar eksportēšanu saistītie izaicinājumi

    Eksportētāji galvenokārt uztraucas par to, vai klients samaksās līgumā noteikto summu līgumā noteiktā laikā. Šīs bažas var kliedēt, iegūstot informāciju klientu un nodrošinot skaidri saprotamus samaksas nosacījumus.

    Nākamais jautājums ir par to, vai jūsu uzņēmums ir sagatavojies eksportēšanai. Vai jums ir nepieciešamie resursi preču pārdošanai citā valstī un kā tas atbilst jūsu uzņēmējdarbības plāniem? Par šiem jautājumiem ir vērts aizdomāties pirms eksportēšanas uzsākšanas.

    Visbeidzot, var pastāvēt daži eksportēšanu ierobežojoši juridiski un normatīvi šķēršļi, kā arī jāņem vērā muitas sistēma. Iespējams, ka produkts vai pakalpojums ir arī jāpielāgo vietējam tirgum. 

    Ja šie jautājumi ir izvērtēti, jūsu uzņēmums ir labi sagatavojies, lai sāktu eksportēšanas piedzīvojumu.

Starptautiskā tirdzniecība - plānošana un izpilde

  • Plānošana

    Ja jūsu uzņēmums ir sagatavojies uzsākt starptautiskās tirdzniecības plānošanu, vispirms ir jānovērtē uzņēmējdarbības potenciāls. Tas ietver skaidru un kritisku izpratni par jūsu uzņēmuma pārdošanas potenciālu un gatavību konkrētajam mērķim. Varbūt uzņēmuma resursu izmantošana eksportam vai importam novērsīs uzmanību no uzņēmuma  pamatdarbības.

    Ja tomēr izlemsiet turpināt iesākto, jums ir jāsagatavo detalizēts plāns par turpmākajām norisēm. Varat sākt ar tālāk aprakstītajiem soļiem.

  • Izpētiet tirgu

    Iepazīstiet labāk tirgu un visus iespējamos tirdzniecības partnerus.

    Jaunā tirgus izpēte ir obligāts nosacījums, ja ir jāveic eksportēšana. Papildu ieguvumu jums dos tirgus analīze, kā arī sarunas ar visām kontaktpersonām konkrētajā valstī vai ar citiem uzņēmumiem, kas ir mēģinājuši veikt eksporta darījumus šajā tirgū.

  • Iepazīsti savu klientu vai piegādātāju

    Importējot vai eksportējot ir svarīgi iepazīt savu tirdzniecības partneri. Ja esat importētājs, ir labi būt drošam, ka preces ir nosūtītas un tiks piegādātas arī turpmāk. Bet, ja esat eksportētājs, jums, protams, ir nepieciešama pārliecība par klienta spēju jums samaksāt.

    Mēs bieži varēsim sniegt palīdzību jūsu darījumu partnera rūpīgā izpētē, nodrošinot informāciju par uzņēmuma finansiālo stabilitāti un iespējām. Mēs varam palīdzēt novērtēt risku, ko uzņematies, veicot tirdzniecību starptautiskā mērogā. Skatiet papildu informāciju par mūsu tirdzniecības finansēšanas produktiem.

    Jums jāņem vērā arī tas, kā valodas un kultūras atšķirības var ietekmēt darījumu attiecības. Iepazīstiet labāk tirgu un visus iespējamos tirdzniecības partnerus.

    Jaunā tirgus izpēte ir obligāts nosacījums, ja eksportēsiet. Papildu ieguvumu jums dos tirgus analīze, kā arī sarunas ar visām kontaktpersonām konkrētajā valstī vai ar citiem uzņēmumiem, kas ir mēģinājuši eksportēt uz konkrēto tirgu.

    Ieteicamās un neieteicamās darbības

    Ieteicams:
    • veikt nelielus pirmos darījumus, lai iepazītu savu tirdzniecības partneri;
    • pārbaudīt, vai ir pietiekami iekšējie resursi;
    • ņemt vērā, ka process var būt ilgstošs un laikietilpīgs;
    • apsvērt e-tirdzniecības izmantošanu, ja pārdodat preces starptautiskiem klientiem;
    • iesaistīt plānošanā atbilstošus partnerus, piemēram, aģentus, izplatītājus un bankas.
    Nav ieteicams:
    • nepietiekami novērtēt ar valsti saistīto risku nozīmību;
    • ignorēt atšķirības starp vietējo un ārzemju tirgiem;
    • ignorēt vietējos tirdzniecības nosacījumus, dokumentācijas prasības un juridiskos noteikumus;
    • nepietiekami novērtēt loģistikas plānošanas nozīmību;
    • būt pārmērīgi atkarīgam no viena piegādātāja vai klienta.
  • Pārzini riskus

    Pārdodot vai iegādājoties preces citās valstīs, tirdzniecības partneris nav vienīgais riska faktors, kas ir jāņem vērā. Tālāk ir sniegts vērā ņemamo risku veidu pārskats.

    • Neizdošanās risks — kas notiek ar kavētiem vai nesaņemtiem maksājumiem un kas notiek, ja preces tiek saņemtas ar kavēšanos vai tām nav atbilstoša kvalitāte?
    • Kredītrisks — kas notiks, ja jūsu tirdzniecības partneris vai piegādātājs  pievienotās vērtības ķēdē  kļūs maksātnespējīgs?
    • Politiskais risks — vai jūsu tirdzniecības partnera valsts ir politiski stabila un kā darījumu ietekmēs politiskās izmaiņas?
    • Valūtas risks — kā valūtas kursu svārstības, inflācija un procentu likmes var ietekmēt jūsu uzņēmuma finansiālo stāvokli?
    • Operacionālais risks — kā jūs nodrošināsiet to, ka preces tiks atsūtītas labā stāvoklī un starptautisko norēķinu process darbosies nevainojami?

    Mēs varam palīdzēt atpazīt un atklāt visus šos riskus, lai tirdzniecību citās valstīs nevajadzētu uzsākt bez atbilstošām zināšanām.

  • Dokumenti un likumdošana

    Atkarībā no jūsu uzņēmuma darbības jomas un ārzemēs tirgotajām precēm, dokumentācijai un likumdošanai var būt izšķiroša nozīme, lai gūtu labus rezultātus. Kādi dokumenti un atļaujas ir nepieciešamas un vai pastāv kādas muitas problēmas, kuras ir jāņem vērā?

    Mēs varam sniegt palīdzību vispārējā līmenī, bet jums var būt nepieciešama juridiska palīdzība, lai nodrošinātu visu darbību atbilstību noteikumiem.

    Mēs varam palīdzēt jums sasniegt labus rezultātus importēšanas un eksportēšanas jomā
    • Konsultācijas visa procesa gaitā
    • Godalgoti risinājumi
  • Vietējais tīkls

    Jums var būt nepieciešami partneri valstī, kurā veicat pirkšanas vai pārdošanas darījumus. Tas attiecas uz juridiskiem jautājumiem un, iespējams, uz jautājumiem, kas saistīti ar preču izplatīšanu vai transportēšanu. Valstīs, kurās ir mūsu filiāles, mēs parasti varam sniegt jums juridiskās palīdzības kontaktinformāciju.

  • Finansēšanas un ekonomiskie apstākļi

    Ja vēlaties iegādāties preces, jūsu rīcībā, protams, ir jābūt naudas līdzekļiem līdz līgumā noteiktajam samaksas termiņam. Pēc tam pārliecinieties, ka izmantojat pareizo maksājuma veikšanas veidu. Piemēram, lētāks un izdevīgāks risinājums jums var būt   konta atvēršana ārzemēs. Mēs varam palīdzēt jums atrast piemērotāko risinājumu.

    Gan iegādājoties, gan pārdodot preces citās valstīs, jums jāpārliecinās, ka jūsu uzņēmumam ir nepieciešamie administratīvie resursi, lai vestu grāmatvedību, kas parasti ir sarežģītāk nekā iekšējas tirdzniecības gadījumā. Tas nozīmē, ka esošie darbinieki ir jāapmāca vai jāizmanto pagaidu ārēja palīdzība.

  • Pastāvīgi izvērtē savus uzņēmējdarbības plānus

    Kad preču iegāde citā valstī ir īstenota, ir ieteicams izskatīt jūsu uzņēmējdarbības plānu un pirms darījuma sastādītos plānus. Vai priekšnoteikumi un plāni ir ievēroti? Vai starptautiskā tirdzniecība atbilst jūsu uzņēmuma stratēģijai? Kā jūs varat optimizēt procesu turpmāk?

    Atbildot uz šiem jautājumiem, jūsu uzņēmums labi sagatavosies, lai pieņemtu pārdomātus lēmumus par iespējamiem turpmākiem starptautiskās tirdzniecības darījumiem.

Aizsargājies pret riskiem, kas saistīti ar starptautisko tirdzniecību

  • Aizsargā sevi

    Lēna attīstība vietējos tirgos ir likusi vairākiem uzņēmumiem pēdējos gados  meklēt jaunus klientus un paplašināt savu darbību citos tirgos. Starptautiskās uzņēmējdarbības iespējas rada arī riskus, ar kuriem ir jārēķinās. Mūsu speciālisti palīdzēs jums veikt maksājumus un īstenot riska pārvaldību, kas saistīta ar jūsu eksporta un importa darījumiem. 

    Tirdzniecības darījumi nedrošā pasaulē izvirza prasības, it īpaši tas attiecas uz riska pārvaldību. Kā atpazīt ar starptautisko tirdzniecību saistītos riskus un kā aizsargāties pret tiem? Kad riski ir noskaidroti, jūs varat nodrošināties pret tiem vislabākajā iespējamajā veidā kopā ar īstajiem partneriem.

    Kāda ir jūsu uzņēmuma riska pārvaldības stratēģija?

    Kādi ir riski, kurus jūs esat gatavi pieņemt, un kāda drošība jums ir nepieciešama? Nodrošiniet, lai ikviens jūsu uzņēmumā ir informēts par jūsu uzņēmējdarbības riska stratēģiju. Izpētiet savu uzņēmējdarbības partneru situāciju un atrodiet pareizās bankas, pareizos maksājuma veidus un pareizos riska pārvaldības rīkus.

  • Tirdzniecības finansēšanas produkti eksportēšanas riska pārvaldībai

    Risks: pircēja maksātspējas risks

    Riska pārvaldības rīks: ja maksājums par visu darījumu netiek veikts avansā, samaziniet risku, izvēloties atbilstošu maksājuma veidu: izvēlieties maksājumu ar kredīta vēstuli vai inkaso. Vai arī drošības nolūkā pieprasiet labas ārvalstu bankas garantiju vai rezerves kredīta vēstuli.

    Risks: valsts un bankas risks

    Riska pārvaldības rīks: izmantojiet tādu eksporta brokeri, kurš uzņemas atbildību par precīzi un pilnībā veiktu  eksporta darījumu. Ja drošības nolūkā vēlaties izmantot bankas garantiju, pieprasiet garantiju, kuru jūs saņemsiet no savas bankas, kas būs izdota pret ārvalstu bankas pretgarantiju. Labs risinājums ir arī apstiprināta kredīta vēstule vai  rezerves kredītvēstule.


  • Importētājam jāņem vērā arī maksājuma termiņš

    Risks: priekšapmaksa

    Riska pārvaldības rīks: ja jūs maksājat visu pirkuma summu avansā, pieprasiet no jūsu tirdzniecības partnera avansa maksājuma garantiju jūsu samaksātās summas atgriešanai, ja darījums nav pabeigts.

    Risks: valsts un bankas risks

    Riska pārvaldības rīks: ja sadarbības partneris vai valsts rada politisku vai finansiālu risku,  apstiprināta kredīta vēstule vai apstiprināta rezerves kredīta vēstule sniedz nepieciešamo  drošību.

Jūs varētu interesēt arī šādas tēmas: